Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Skroplony gaz ziemny jako źródło czystej energii oraz paliwo dla transportu - projekt Go LNG - Interreg Region Morza Bałtyckiego

Projekt "Go LNG - Value chain for clean shipping, green ports and Blue growth in Baltic Sea Region" jest współfinansowany przez INTERREG Baltic Sea Region Programme 2014-2020 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt związany jest z wykorzystaniem potencjału technologii LNG (liquefied natural gas) i  promocją tego paliwa poprzez wspólną strategię rozwoju infrastruktury LNG dla obszaru Morza Bałtyckiego.

Obszar Morza Bałtyckiego jest szczególnie wrażliwym akwenem na zanieczyszczenia zarówno wody, jak i powietrza. Dlatego od 2006 roku jest jednym z 4 obszarów na świecie o kontrolowanej emisji siarki (SECA). W 2015 roku wprowadzono w obszarach SECA bardzo restrykcyjne przepisy dotyczące zawartości tlenków siarki w gazach spalinowych emitowanych przez obecne tam statki. Najczystszym i najbardziej perspektywicznym rozwiązaniem jest wykorzystanie do zasilania statków LNG. Pomimo tego w dalszym ciągu problemem utrudniającym szerszy rozwój rynku skroplonego gazu ziemnego jest niewielka jego dostępność wynikająca z braku odpowiedniej infrastruktury, co niestety przekłada się na niewielki popyt oraz stosunkowo wysoką cenę. Głównym celem projektu Go LNG jest zlikwidowanie przeszkód, które blokują rozwój technologii LNG na obszarze Morza Bałtyckiego poprzez: zmniejszenie ceny i zwiększenie dostępności LNG; rozwój i promocję czystych technologii; szkolenie personelu; zapewnienie trwałości rozwiązań LNG. Zadania projektu koncentrują się w głównej mierze na promocji rozwiązań LNG i jednocześnie poszukiwaniach nowych ich odbiorców. Wzrost popytu na LNG oraz rosnąca liczba użytkowników korzystnie wpłynie na jednostkową cenę paliwa. Upowszechnienie technologii wykorzystania LNG jako paliwa różnych rodzajach transportu również powinno pozytywnie wpłynąć na koszty inwestycyjne i związane z tymi inwestycjami ryzyko. Obecnie na świecie pływa 119 statków zasilanych LNG, kolejnych 57 jest zakontraktowanych, a 54 należy do grupy „LNG ready”. Zakładany jest dalszy wzrost liczby statków wykorzystujących LNG jako paliwo, jednakże zwiększenie udziału LNG w pozostałych środkach transportu, w pozyskiwaniu energii cieplnej i elektrycznej oraz odzysk energii chłodu może znacznie przyspieszyć rozwój rynku LNG.   

W celu właściwej promocji LNG należy zadbać także o akceptację społeczną dla proponowanych rozwiązań. Obawy związane z zagrożeniami wynikającymi z wykorzystaniem LNG jako paliwa można znacząco zmniejszyć poprzez właściwą akcję promocyjną oraz stworzenie programów szkoleń pod kątem podmiotów związanych z szeroko rozumianym rynkiem LNG (operatorzy, załogi statków przewożących lub zasilanych przez LNG, personel portowy, przedsiębiorstwa transportowych itp.). Stworzenie trwałych struktur na rynku transportowym i w gospodarce wykorzystujących LNG jako paliwo powinno zapewnić właściwy rozwój technologiczny i wzrost zainteresowania kolejnych podmiotów. Niebagatelną role odgrywa też aspekt ochrony środowiska poprzez zmniejszenie emisji substancji szkodliwych do atmosfery.

Wyznaczone w projekcie cele osiągane są poprzez szereg działań mających na celu promocję oraz wspieranie rozwoju technologii związanych z wykorzystaniem LNG w różnych gałęziach gospodarki, w tym przede wszystkim, z wykorzystaniem go jako paliwa w transporcie morskim, śródlądowym, drogowym i kolejowym. Do najważniejszych zrealizowanych już zadań należą:

  • Powołanie krajowych platform, w tym Polskiej Platformy LNG, mających na celu aktywizowanie działań na rzecz rozwoju i wsparcia rynku LNG, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania potencjału LNG oraz zacieśnianiu współpracy pomiędzy gospodarką, nauką i administracją, a także tworzenie warunków do współpracy międzynarodowej.
  • Powołanie Bałtyckiego Klastra LNG umożliwiającą współpracę oraz koordynację działań platform krajowych.
  • Powołanie Centrum Kompetencji LNG Regionu Morza Bałtyckiego, które jest stowarzyszeniem instytucji edukacyjnych i naukowych. Celem Centrum jest ułatwienie dostępu do technologii LNG oraz polepszenie stanu wiedzy poprzez połączenie wiedzy i doświadczenia różnych placówek naukowo-dydaktycznych oraz organizowanie szkoleń.
  • Opracowanie programów, materiałów oraz organizacja szkoleń dotyczących możliwości wykorzystania LNG. Mają one na celu zwiększenie liczby specjalistów zajmujących się problematyką związaną z przewozem, magazynowaniem i wykorzystaniem LNG w różnych dziedzinach gospodarki.
  • Stworzenie interaktywnej mapy oraz bazy danych zawierającej opis istniejącej oraz planowanej infrastruktury LNG w rejonie Morza Bałtyckiego.
  • Na ukończeniu są prace nad dokumentem opisującym strategię rozwoju „błękitnych korytarzy” w rejonie Morza Bałtyckiego (BLUE CORRIDOR STRATEGY FOR THE BALTIC SEA REGION), w którym przedstawiona zostanie m.in. opracowana strategia rozwoju systemu dystrybucji LNG w rejonie Morza Bałtyckiego, opisane zostaną zidentyfikowane w rejonie Morza Bałtyckiego łańcuchy wartości (value chains) wraz z rozwiązaniami mającymi na celu ich optymalizację.

 

Dodatkowo prowadzona jest ciągła promocja LNG poprzez współorganizację i/lub aktywny udział w wielu konferencjach, seminariach, spotkaniach itp. dotyczących wykorzystania gazu skroplonego.

 

Powołanie Bałtyckiego Klastra LNG oraz Centrum Kompetencji LNG Regionu Morza Bałtyckiego (26 kwietnia 2017, Wilno, Litwa). Źródło: www.golng.eu

Powołanie Bałtyckiego Klastra LNG oraz Centrum Kompetencji LNG Regionu Morza Bałtyckiego (26 kwietnia 2017, Wilno, Litwa). Źródło: www.golng.eu