Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

18 mln euro na remonty dróg na polsko-słowackim pograniczu

18 mln euro z programu Interreg Polska – Słowacja zostanie przekazanych na remonty dróg na polsko-słowackim pograniczu, aby poprawić mobilność transgraniczną. Za tę kwotę pogranicze może zyskać do 34,1 km odnowionych dróg.

remonty drógDobre drogi to lepsza komunikacja, większe bezpieczeństwo podróżujących oraz lepszy rozwój integracji gospodarczej i społecznej. Skorzystają na tym mieszkańcy, turyści i biznes.

Planowane prace obejmą:

  • modernizację połączenia drogowego Pienińskich Parków Narodowych, która będzie dotyczyć odcinków pomiędzy miejscowościami Sękowa – Ropica Górna po polskiej stronie i Hertník - Kľušov część Kľušovská Zábava po stronie słowackiej.
  • w Karpatach Wschodnich przebudowę drogi 892 na odcinku od granicy państwa do wsi Radoszyce po polskiej stronie oraz od wsi Havaj do wsi Malá Poľana po stronie słowackiej;
  • modernizację połączenia Górnego Szarisza z Muszyną. Prace zaplanowano na kluczowych odcinkach dróg prowadzących do polsko-słowackiej granicy - przejście Leluchów-Čirč, Kurov-Muszynka a Piwniczna-Mniszek n. Popradom.
  • poprawę połączenia drogowego pomiędzy gminą Istebna a gminą Čierne w Jaworzynce;
  • połączenie ze Słowacją przez Duklę. Po stronie polskiej założono rozbudowę skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 993 Gorlice – Nowy Żmigród – Dukla z drogą wojewódzką nr 992 na rondo w Nowym Żmigrodzie w województwie podkarpackim. Po stronie słowackiej planowana jest przebudowa na skrzyżowaniu drogi I/21 z drogą III/3541 i zakończy się na granicy powiatu Svidník/Stropkov na drodze III/3586.
  • modernizację żywiecko-czadeckiego korytarza drogowego. Partnerzy projektu planują po polskiej stronie przebudowę drogi powiatowej nr 1435S w gminach Węgierska Górka i Milówka oraz modernizację drogi II/520 w obszarze kastralnym Stará Bystrica po stronie słowackiej. Jest to tzw. projekt graniczny, czyli zatwierdzony bez pełnego wnioskowanego dofinansowania z powodu wyczerpania budżetu. Wszystkie przyszłe oszczędności drogowe w pierwszej kolejności będą przeznaczone na uzupełnienie dofinansowania tego projektu.

Decyzję o wyborze tych inwestycji podjął Komitet Monitorujący (KM) program Interreg Polska – Słowacja na posiedzeniu 21 marca 2024 roku. KM zatwierdził także pięć projektów tzw. rezerwowych w obszarze infrastruktury drogowej. Inwestycje w tych projektach będą mogły być realizowane, jeśli pojawią się oszczędności w programie z budżetu projektów zatwierdzonych do dofinasowania. 

Lista i opisy projektów: