Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Poznaj dodatkowe wsparcie finansowe dla polskich beneficjentów 2021-2027

Dla niektórych podmiotów z Polski, które korzystają z międzynarodowych programów Interreg, przewidujemy dodatkowe wsparcie finansowe. Szczegóły znajdują się poniżej.

1. Wsparcie finansowe dla polskich organizacji pozarządowych w programach Interreg

Wspomagamy polskich beneficjentów programów Interreg z udziałem Polski z sektora organizacji pozarządowych oraz funduszu małych projektów w programach Interreg, dla których instytucja zarządzająca jest ulokowana za granicą. Pomoc dotyczy tych podmiotów, które zgłaszają problemy z płynnością finansową przy realizacji przedsięwzięć i mają potrzebę zaliczkowania.

Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego dysponuje środkami pozostałymi po rozliczeniu perspektywy finansowej 2007-2013.

Wsparcie finansowe polega na przekazaniu środków (w EUR) na pokrycie wydatków kwalifikowalnych w projektach, w części, która odpowiada przyznanemu w projekcie dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).

  1. Wysokość udzielonego wsparcia jest ustalana jako procent kwoty dofinansowania z EFRR zaplanowanego przez beneficjenta
  2. Wsparcie ma formę zwrotną, tj. po uzyskaniu refundacji z EFRR w projekcie Interreg, beneficjent zwraca pozyskane wsparcie, dzięki temu środki zwalniane są dla kolejnego beneficjenta
  3. Środki przekazane na wsparcie nie są oprocentowane i stanowią pomoc de minimis.
  4. Wnioski o przyznanie wsparcia finansowego podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym,  należy składać elektronicznie na adres Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej:

Adres e-mail: wsparcie.Interreg@mfipr.gov.pl

Decyduje kolejność wpływu wniosków.

Osoby do kontaktu:

  • Urszula Sasin, tel. 22 273 79 31
  • Sylwia Łukasiak, tel. 22 273 74 47

Schemat wsparcia

Schemat wsparcia

  1. Przekazanie wsparcia finansowego przez MFiPR na poniesienie wydatków dla polskiego beneficjenta
  2. Wniosek o refundację z EFRR z wydatkami polskiego beneficjenta, na które zostało przekazane wsparcie finansowe.
  3. Wniosek o refundację z EFRR złożony w ramach projektu
  4. Refundacja wydatków na rzecz projektu z EFRR
  5. Refundacja wydatków na rzecz polskiego beneficjenta z EFRR
  6. Zwrot wsparcia finansowego przez polskiego beneficjenta na rachunek MFiPR

Materiały:

  1. Zasady wsparcia finansowego  (PDF 660 KB)
  2. Wzór wniosku o przyznanie wsparcia finansowego (PDF 532 KB) 
  3. Harmonogram finansowej realizacji projektu  (PDF 513 KB)
  4. Wzór umowy o przyznanie wsparcia finansowego (PDF 529 KB)

2. Współfinansowanie części wkładu własnego z rezerwy celowej budżetu państwa w programach Interreg 2021-2027

Zasady przyznawania i uruchamiania środków rezerwy celowej w programach Interreg 2021-2027 określa część szczegółowa B punkt III Procedury uruchamiania oraz przyznawania zapewnienia finansowania lub dofinansowania przedsięwzięcia ze środków rezerwy celowej budżetu państwa i budżetu środków europejskich dla programów i projektów realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu, a także rozliczeń programów i projektów finansowanych z udziałem tych środków z części 83, poz. 8, 98, 99.

Więcej na stronie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

Kto i w jakiej wysokości może wnioskować?

Wniosek na pokrycie wkładu własnego ze środków budżetu państwa mogą złożyć:

  1. polskie organizacje pożytku publicznego, euroregiony i zarejestrowane w Polsce europejskie ugrupowania współpracy terytorialnej (EUWT), które realizują małe projekty:
    1. w wysokości do 10% wydatków kwalifikowalnych w programach Interreg Południowy Bałtyk, Interreg Polska-Litwa, Interreg Polska-Słowacja, Interreg Meklemburgia/Pomorze Przednie/Brandenburgia-Polska, Interreg Brandenburgia-Polska, Interreg Polska-Saksonia, Interreg Czechy-Polska oraz
    2. w wysokości 5% wydatków kwalifikowalnych w programie Interreg Polska-Ukraina;       
  2. polscy partnerzy, którzy realizują projekty w międzynarodowych partnerstwach - w wysokości do 15% wydatków kwalifikowalnych w programach Interreg Region Morza Bałtyckiego, Interreg Europa i Interreg Europa Środkowa. 

Uwaga:

Partnerzy, którzy otrzymują w projektach 80% dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego*, nie mogą otrzymać żadnego dodatkowego współfinansowania publicznego do swoich budżetów. Więcej informacji na temat pomocy publicznej można znaleźć w podręcznikach poszczególnych programów Interreg.

*zgodnie z art. 20 GBER (Rozporządzenie komisji (UE) NR 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu zmienionego rozporządzeniem (UE) nr 2021/1237)

 

Jak wnioskować o dofinansowanie wkładu własnego?

  1. Organizacje pożytku publicznego, euroregiony, EUWT zarejestrowane w Polsce, które realizują małe projekty w programach: Interreg Południowy Bałtyk i Interreg Polska-Litwa, a także polscy partnerzy programów Interreg Region Morza Bałtyckiego, Interreg Europa i Interreg Europa Środkowa -  wypełniają Wniosek o uruchomienie rezerwy celowej budżetu państwa wraz z uzasadnieniem (załącznik 1A do Procedury) i przekazują do dysponenta części budżetowej (właściwy terytorialnie wojewoda/nadzorujący minister). 
  2. Organizacje pożytku publicznego, euroregiony i EUWT zarejestrowane w Polsce, które realizują małe projekty w programach: Interreg Polska-Słowacja, Interreg Meklemburgia/Pomorze Przednie/Brandenburgia-Polska, Interreg Brandenburgia-Polska, Interreg Polska-Saksonia, Interreg Czechy-Polska i w programie Interreg Polska-Ukraina - składają wniosek za pośrednictwem polskiego beneficjenta funduszu małych projektów, tj. euroregionu/EUWT.

Kiedy wnioskować?

O środki rezerwy celowej można wnioskować od razu po zatwierdzeniu przez uprawnioną instytucję wniosku o płatność lub w dowolnym momencie rozliczenia projektu (w tym – po całkowitym rozliczeniu projektu przez program).

Jakie dokumenty dołączyć do wniosku?

Wzór Wniosku o uruchomienie rezerwy celowej budżetu państwa (załącznik 1A do Procedury) służy różnym programom unijnym i różnorodnym projektom. Niektóre punkty mogą więc nie dotyczyć danego wnioskodawcy.

Do wniosku dołącza się m.in.:      

  • umowę na realizację projektu,      
  • dokument, który potwierdza kwalifikowalność poniesionych wydatków polskiego partnera, wystawiony przez uprawniony do tego podmiot,      
  • dokument, który poświadcza zastosowanie właściwego kursu do przeliczenia EUR na PLN.

Osoba do kontaktu:

Krzysztof Tomczyk, e-mail: Krzysztof.Tomczyk@mfipr.gov.pl

Przykład wypełnienia wniosków (DOCX 164 KB)